Tietokoneohjelma on laitesimulaatio
Tietokoneohjelmat ovat kuin simulaattoreita, joilla voi tehdä tuotoksia, joihin ennen tarvittiin fyysisiä laitteita. Jos ajatellaan vaikkapa hedelmäpeliä, se oli ennen fyysinen laite, jossa oli hedelmäkiekot laitteen sisällä. Nykyään hedelmäpelissä pyörii tietokoneohjelma, jonka visuaalinen käyttöliittymä mukailee oikeaa laitetta.
Tietokoneohjelmien kutsumanimi on softa, joka tulee englannin software-sanasta. Softa on englannin kielen hardware-sanan vastakohta, joka tarkoittaa fyysistä laitteistoa. Softa tarvitsee toimiakseen laitteen, jossa on suoritin. Softa on karkeasti sanottuna koodia. Laite on sen sijaan komponentteja ja elementtejä.
Tietokoneohjelmat ovat suuri bisnes, mutta niiden markkinat ovat keskittyneet tietyille vahvoille toimijoille. Uutisista voi lukea esimerkiksi, että Osuuspankkiryhmä ostaa ohjelmistonsa Microsoftilta, mikä kielii Microsoftin vahvasta asemasta markkinoilla. Viime aikoina markkinatilanne on kuitenkin johtanut siihen, että Microsoft tarjoaa Office-ohjelmiaan myös ilmaiseksi, koska se tuo lisää asiakkaita Microsoftin pilveen.
Microsoft ja Apple suuria tekijöitä ohjelmistoalalla
Microsoft ja Apple ovat suuria kilpailijoita laite- ja ohjelmistoalalla. Ohjelmistojen tulee toimia Microsoftin Windows- ja Applen Mac-ympäristöissä. Ympäristöjä vaivaavat kuitenkin tietokoneohjelmien vitsaukset, virukset, joista saamme lukea lähes päivittäin. Usein uutiset viruksista on puettu varoituksen muotoon, kuten varoitus Applen päivityksistä tietyissä ohjelmissa, jossa on myös toimintaohjeita ongelmatilanteisiin.
Aiemmin painotyöt tehtiin mainostoimistoissa konkreettisesti leikkaa & liimaa -menetelmällä. Nykyään ilmoitukset, flyerit ja esitteet tehdään tietokoneohjelmilla. Sen jälkeen, kun tietokoneohjelmien graafiset käyttöliittymät kehittyivät hurjasti 1980-luvulla, paluuta entiseen ei enää ollut. Tietokoneohjelmat olivat tulleet jäädäkseen kirjapainotoimintaan.
Vielä vuonna 1995 jotkut sinnittelivät kirjoittamalla gradun kirjoituskoneella. Tietokoneohjelmat ovat kuitenkin tehneet tekstinkäsittelystä tehokkaampaa ja helpompaa. Jos sinulla on tekstinkäsittelyohjelma ja tulostin, sinulla on karkeasti sanottuna pieni kirjapaino, koska pystyt tuottamaan niillä painokelpoista jälkeä.
Hieno grafiikka vaatii paljon tietokoneohjelmistoilta
Peliteollisuudessa värikkäät ja hienot käyttöliittymät ovat olleet aina asian A ja O. Ne ovat tehneet peleistä houkuttelevia ja miellyttäviä pelata. Kuten hedelmäpelistä on voitu tehdä virtuaalinen peli, myös esimerkiksi flipperistä on voitu tehdä vastaavanlainen versio. Tietokoneohjelmalla yritetään simuloida todellinen peli- tai kilpatilanne mahdollisimman aidon tuntuiseksi kokemukseksi. Peliala onkin jättibisnes, johon kuuluvat mm. pelifoorumit, joissa keskustellaan pelikokemuksista, pelien ominaisuuksista ja pelijulkaisuista.
Samoin kuin tietokoneohjelmat ovat muuttaneet kirjoittamisen ja kirjapainotoiminnan sähköisiksi, ne ovat tuoneet mobiilisovellukset eli applikaatiot kännykkään. Tietokoneohjelma on tässäkin tapauksessa muuttanut fyysisen laitteen sovellukseksi, jolla on laitetta muistuttava käyttöliittymä. Sääsovellukset ovat nykyään suosittuja applikaatioita. Esimerkiksi Ilmatieteenlaitos tekee sovellukset sekä Android- että iOS-käyttöjärjestelmille. Mobiilisovelluksissakin on ajauduttu kaksinapaisuuteen, kuten työpöytäsovelluksissa: markkinoita hallitsevat Googlen kehittämä Android- ja Applen kehittämä iOS-käyttöjärjestelmä.
Toisena osapuolena on siis Google eikä Microsoft, kuten työpöytäsovelluksissa. Microsoft oli kyllä mukana kilpailussa, mutta sen kehittämä Windows Phone -käyttöjärjestelmä hävisi sen, ja siksi Windows Phone on katoamassa kokonaan markkinoilta. Google on varteenotettava toimija ohjelmistobisneksessä, koska se on kehittänyt Google Documents -sovellukset pilveen. Yhdessä ne ja Google Drive -tallennustila pilvessä muodostavat selvät uhkan Microsoftin tuotteille. Siksi myös Microsoft on lisännyt ilmaispalveluja Office-tuoteperheeseensä, koska Googlen palvelut ovat täysin ilmaisia.
Pilvilaskenta on muuttanut markkinatilannetta softateollisuudessa
Googlen edustama pilvilaskenta on muuttanut ohjelmistomarkkinoita rajusti, koska enää ei kaupata lisenssejä CD:llä vaan netissä toimivina käyttöoikeuksina. Tämä on vähentänyt softateollisuuden valmistus- ja jakelukustannuksia, koska ohjelmistosta ei tarvitse tehdä enää fyysistä tuotetta, joka ennen oli CD ja sitä ennen levyke. Siksi alalletulo on myös helpottunut, koska ohjelmistovalmistajalla ei tarvitse enää olla fyysistä tuotetta ja sen tuotantoa. Keskeiseen asemaan on noussut luotettava verkkomaksaminen eri muodoissaan. Koska tuotetta kulutetaan verkossa, se pitää jotenkin veloittaa asiakkaalta helposti.
Nykyään ohjelmistoyrityksen ei tarvitse osata CD:n massapolttamista, mutta sen pitää osata toimiva verkkomaksaminen. Jos siinä tulee ongelmia ja väärinkäytöksiä, yritys on tuhoon tuomittu. On helppo pilata maineensa huonoilla verkkomaksuratkaisuilla. Luottokorttitietojen valumisesta rikollisille netissä saadaan lukea harva se päivä.