Tietokoneohjelmat mahdollistavat kolmiulotteisen pyörittelyn
Tietokoneohjelmat helpottavat työtä merkittävästi. Ne ovat nykyään välttämättömiä esimerkiksi tekstinkäsittelyssä, layout-suunnittelussa ja arkkitehtuurissa. Kaikki valmisteteollisuuden tuotteet suunnitellaan tietokoneohjelmilla.
AutoCAD on kuuluissa ohjelma, jolla suunnitellaan kolmiulotteisia malleja tehdasvalmistusta varten. Kolmiulotteisuus onkin tärkeä tekijä tietokoneohjelmissa nykyään, koska sen avulla suunniteltavaa mallia voidaan pyörittää ruudulla eri suuntiin ja eri kulmista katsottuna. Kolmiulotteisuus liittyy siis tuotantoon, mutta sillä on myös viihdekäyttöä: pelit ovat kolmiulotteisia tietokoneen ruudulla.
Perinteisesti pöydällä oleva paperi on kaksiulotteinen, mutta tietokoneen ruudulla kuvat muuttuvat kolmiulotteisiksi. Kyllä paperiinkin voidaan piirtää kolme ulottuvuutta, mutta paperille tehtyä mallia ei voi tarkastella useasta suunnasta, kuten tietokoneella tehtyä mallia. Rakennukset ja kestokulutushyödykkeet onkin helppo suunnitella nykyään kolmiulotteisilla tietokoneohjelmilla. Esimerkiksi Burj Khalifa -rakennuksessa on käytetty suomalaista Tekla-rakennusohjelmaa. Dubaihin aiotaan rakentaa vielä korkeampi pilvenpiirtäjä, joten kolmiulotteisille rakennusohjelmille on todellista tarvetta.
Excel on vahva brändi laskennassa
Tietokoneohjelmat ovat välttämätön apu laskennassa ja kirjanpidossa nykyään. Microsoftin Excel-taulukkolaskentaohjelma on noussut merkittävään asemaan laskennassa ja sitä pidetäänkin laskennan oppi-isänä tietokonemaailmassa. Jos keskustellaan laskentatarpeesta, puhe kääntyy useimmiten legendaariseen Exceliin. Jopa tilitoimistoa voi pitää Excelin avulla, mutta useimmiten tilitoimistoilla on käytössään jokin kirjanpito-ohjelma. Tositteiden tiedot onkin helppo syöttää kirjanpito-ohjelmiin, jotka sitten tekevät varsinaisen kirjanpitotyön. Juuri tilitoimistot ovat tietokoneohjelmien tehokäyttäjiä, koska kirjapito on tarkkuutta vaativa ala, jossa käsitellään suuria määriä numerodataa.
Microsoftin ohella Apple on vahva tekijä ohjelmisto- ja laitebisneksessä. Usein saadaan lukea, kuinka Apple takoo voittoja vuodesta toiseen. Tietokonemaailmassa on olemassa erikoinen kaksinapaisuus: ohjelmistojen on toimittava kahdessa ympäristössä, Microsoftin Windowsissa ja Applen Macissä. Siksi esimerkiksi kaikki ohjelmistovalmistajat joutuvat tekemään ohjelmista vähintään kaksi versiota.
Vaikka Microsoftin Office-tuoteperhe on tehty Windows-käyttöjärjestelmälle, siitä tuli vuonna 2010 versio Mac-tietokoneille. Näin periviholliset Microsoft ja Apple tekivät mahdottomasta mahdollisen: Word ja muut Office-tuotteet alkoivat toimia Macissä. Vaikka Microsoft on markkinajohtaja toimistosovelluksissa, Apple ja Mac ovat suosittuja ammattilaispiireissä, kuten mainostoimistoissa. Graafikot käyttävätkin useimmiten Maciä työssään, koska siinä ohjelmistot pyörivät tehokkaammin, ja Maciä on vaikea saada jumiin.
Adobe on luonut ohjelmistomaailman pilveen
Adobe on ohjelmistovalmistajien jättiläinen. Sen ohjelmistot pyörittävät lähes poikkeuksetta esimerkiksi koko mainostoimistoalaa. Adobe on pilvilaskennan edelläkävijä, koska se on vienyt suosituimmat ohjelmansa pilveen, ja enää niitä ei voi käyttää pelkästään asentamalla niitä tietokoneelle. Adobe onkin ottanut käyttöönsä Adobe ID -tunnuksen, jonka avulla hallinnoidaan ohjelmistojen käyttöoikeuksia pilvessä.
Tietyllä tavalla Adobe ID:n pakollisuus selkiyttää tilannetta, mutta toisaalta se myös vaikeuttaa sitä. Koska ohjelmistojen käyttö on sidottu henkilökohtaiseen Adobe ID -tunnukseen, väärinkäyttö ei ole enää mahdollista. Mutta koska tunnus on niin kallis ja se hankitaan yleensä pitkäaikaiseen käyttöön, oppilaitoksilla, kuten Helsingin yliopistolla, on vaikeaa järjestää Adobe-ohjelmistojen opetusta. Aiemmin luokkiin oli helppo hankkia Adoben ohjelmistojen lisenssit per tietokone. Nyt asiaa pitää pohtia toisesta näkökulmasta, koska Adobe ID -tunnus on henkilökohtainen, ei konekohtainen.
Google haastaa perinteiset toimijat pilviratkaisuilla
Google on ollut aina pilvilaskennan edelläkävijä. Se on tuonut jo varhaisessa vaiheessa saataville ilmaiset pilviversiot toimistosovelluksista. Google yrittääkin päästä jopa markkinajohtajaksi toimistosovelluksissa, mutta helppoa se ei ole, koska Microsoftin asema on järkkymätön. Google on ajanut mallia, jossa toimisto on aina mukanasi, koska ohjelmistot ovat pilvessä. Näin ollen tarvitset vain nettiyhteyden käyttääksesi Googlen sovelluksia. Microsoft onkin joutunut altavastaajaksi ja se on tuonut markkinoille Office 365 -brändin, joka on Office-sovellusten pilviratkaisu.
Microsoft on joutunut myös luopumaan tiukasta hinnoittelustaan ja se tarjoaakin joitakin ohjelmistoversioita ilmaiseksi pilvessä. Microsoftin etu on se, että koska sen ohjelmistoteknologia on markkinajohtaja toimistosovelluksissa, kaikki haluavat käyttää sen tiedostomuotoja. Jos tekstitiedoston tiedostomuoto on muuta kuin doc, saattaa seurata suuria vaikeuksia. Open Office on yrittänyt saada jalansijaa markkinoilla, mutta koska sen tiedostomuoto on odf, se ei ole yhteensopiva markkinajohtajan kanssa.